۱۳۹۶/۱۰/۴ - ۱۸:۱۸:۴۷ اجتماعی

نخستین سند سجلی در شهرستان آستانه‌اشرفیه به نام چه کسی تنظیم‌شده است؟

به مناسبت سوم دی‌ماه روز ثبت‌احوال در گفتگو با رئیس اداره ثبت‌احوال شهرستان آستانه‌اشرفیه به بررسی اهداف، خدمات، تاریخچه و ویژگی‌های این نهاد دولتی پرداختیم


به گزارش پایگاه خبری کیآستان،علی‌اصغر رحیمی رئیس اداره ثبت‌احوال آستانه‌اشرفیه بابیان اینکه سازمان ثبت‌احوال کشور سازمانی باشخصیت حقوقی مستقل ازلحاظ اداری، مالی و اجرایی و از حیث تشکیلاتی در دولت وابسته به وزارت کشور و به‌صورت متمرکز اداره می‌شود، گفت: سازمان ثبت‌احوال کشور در اقصی نقاط کشور ارائه‌دهنده خدمات گوناگون و از پر مراجعه‌ترین سازمان‌های دولتی است.

رئیس اداره ثبت‌احوال آستانه‌اشرفیه با اشاره به اینکه تاریخچه ثبت‌احوال به‌صورت یکپارچه و منسجم در جهان مربوط به قرن نوزدهم میلادی است، افزود: قانون ثبت‌احوال کشور در 20 آذر 1297 و در نشست هیئت‌وزیران به تصویب رسید و با صدور نخستین شناسنامه برای دختری به نام فاطمه ایرانی در 3 بهمن‌ماه سال 1297 در تهران فعالیت خود را آغاز کرد.

علی‌اصغر رحیمی گفت: در شهرستان آستانه‌اشرفیه هم اولین سند سجلی در تاریخ 2 اسفند 1305 به نام شیخ عبدالحسین صابر‌همیشگی فرزند مرحوم کربلایی محمد نبی و خانم مشهدیِ زینت خانم متولد 1275 تنظیم‌شده است

وی با اشاره به اینکه تنظیم سند سجلی و صدور شناسنامه، تنظیم سند فوت و صدور گواهی وفات، ثبت ازدواج و طلاق، صدور کارت هوشمند ملی، تغییر نام و نام خانوادگی، پاسخ به استعلام‌های نظام‌وظیفه و مراجع قضایی، ابلاغ شماره ملی به افراد، رسیدگی به پرونده‌های حل اختلاف، تهیه و انتشار آمارهای انسانی جمعیتی، مشارکت طرح‌های مختلف به دلیل داشتن اطلاعات هویتی و جمعیتی کشور ازجمله وظایف قانونی این ارگان است، افزود: ارائه خدمات گسترده این ارگان را به یکی از پر مراجعه‌کننده‌ترین دستگاه‌های دولتی تبدیل کرده است.

رئیس اداره ثبت‌احوال آستانه‌اشرفیه بابیان اینکه هدف اصلی سازمان ثبت‌احوال کشور به‌عنوان مرجع امور هویتی کشور در سال‌های اخیر جایگزین کردن کارت‌های ملی هوشمند با کارت‌های ملی فعلی است، گفت: علاوه بر کاربردهای قبلی کارت ملی، کارت‌های جدید به‌عنوان کلید ورود به دولت الکترونیک و حرکت به سمت جامعه اطلاعاتی این فرصت را فراهم می‌کنند تا افراد به شیوه‌ای امن وارد فضای مجازی دیجیتالی شده و موجب توزیع عادلانه فرصت‌ها، کاهش بسیاری از هزینه‌های دولت، مردم و نهادها شود.

علی‌اصغر رحیمی با اشاره به اینکه با پیاده‌سازی طرح کارت ملی هوشمند، این امکان فراهم می‌شود که خدمات به روشی ساده، سریع و باکیفیت بالاتر به مردم ارائه شوند، گفت: این طرح می‌تواند موجب بهبود سطح کیفی زندگی مردم و بالا بردن سطح رضایت مردم از دولت شود.

وی در این گفتگو بابیان اینکه کارت ملی هوشمند قابلیت ارائه 52 نوع خدمت را دارد و به‌عنوان یک کلید مناسب برای کاربردهایی هم چون هدفمند کردن یارانه‌ها، سلامت الکترونیکی ،کاربردهای انتخاباتی، کارت اعتباری و سایر خدمات شهروندی با هماهنگی نهادهای ذی‌ربط می‌تواند قابل‌استفاده باشد، گفت: از ویژگی‌های این کارت‌ها می‌توان به شناسایی به‌صورت دیجیتال و الکترونیکی که موجب کاهش تقلب در شناسایی می‌شود، تصدیق هویت با استفاده از اطلاعات بیومتریک (اثرانگشت) به‌صورت الکترونیکی و برخورداری از امضای دیجیتال اشاره کرد.

رئیس اداره ثبت‌احوال آستانه‌اشرفیه با اشاره به اینکه در بررسی ولادت‌های ثبت‌شده در شش‌ماهه نخست امسال، انتخاب اسماء ائمه اطهار در صدر انتخاب نام برای نوزادان خانواده‌های ایرانی قرار دارد، افزود: در شهرستان آستانه‌اشرفیه هم امیرعلی بیشترین فراوانی نام را در بین نوزادان پسر و نازنین زهرا بیشترین فراوانی نام را در بین نوزادان دختر در نیمه نخست امسال را به خود اختصاص داده‌اند.

انتهای پیام/

پست های مرتبط