۱۳۹۶/۸/۲۱ - ۰۸:۴۴:۵۸ اجتماعی

داستان اولین تاکسی های کوچان

اولین راننده تاکسی آستانه اشرفیه از ۴۰ سال تاکسی سواری خاطره ها دارد،خاطره هایی که با تاریخ، فرهنگ و جغرافیای این شهر عجین شده است.


به گزارش پایگاه خبری کیآستان، حسین نجفدری متولد سال 1329 است و در سال 56 به‌ همراه 4 تن دیگر، به‌عنوان نخستین رانندگان تاکسی شهری کار خود را آغاز کرد و در حال حاضر 67 ساله است و تنها فرد از آن 5 نفر اولیه است که همچنان برای امرارمعاش خود و خانواده پشت فرمان تاکسی می‌نشیند

-  آقای نجفدری ضمن عرض سلام و خدا قوت لطفاً از تاریخچه آغاز به کار تاکسی‌های درون‌شهری در آستانه‌اشرفیه بفرمایید...

+ سلام و عرض ادب خدمت شما و همه همشهریان عزیز، شهرداری آستانه‌اشرفیه در سال 1356 تصمیم به ایجاد خطوط تاکسی گرفت و در همان سال با تحویل 5 دستگاه تاکسی پیکان مدل 56 به 5 نفر از شهروندان نخستین تاکسی‌های درون‌شهری آغاز به کارکردند.

علیرضا شیرزاد، حسین اخوان، احمد آتش سخن، غلام دیرمینا و خودم (حسین نجفدری) 5 نفری بودیم که آن 5 دستگاه تاکسی را تحویل گرفتیم و مشغول سرویس‌دهی از میدان امام حسین (ع) تا روستای کشل و یا تا منطقه عبدالله‌آباد به شهروندان شدیم.

-  کرایه‌هایی که می‌گرفتید چقدر بود؟

+ اولین کرایه‌ای که گرفتیم از حرم تا پل کروبی (پل شهدای گمنام) 5 ریال و تا روستای کشل یا عبدالله‌آباد 1 تومان بود.

-  اولین بار که همراه با تاکسی در شهر دیده شدید عکس‌العمل مردم چطور بود؟

+ مردم روزهای اول وقتی تاکسی را می‌دیدند می‌خندیدن، می‌گفتند تاکسی دیگه چیه؟ برای حمل‌ونقل سوار موتورسیکلت می‌شدند اما سوار ماشین تاکسی نمی‌شدند، بعد از گذشت مدتی تاکسی کم‌کم جای خودش رو بین مردم پیدا کرد و بعد از 5 سال این نیاز احساس شد که 15 تاکسی دیگه به این ناوگان حمل‌ونقل شهری اضافه شود.

-  معروف‌ترین شخصی که تا به امروز سوار تاکسی شما شده؟

+ یک‌بار فرماندار سوار تاکسی من شد، فرماندار رمضانی...

-  با آن تاکسی پیکان مدل 56 چند سال کارکردید؟

+ با تاکسی اول تقریباً 10 سال کارکردم بعد فروختم و چند سالی مغازه‌ای باز کردم، مغازه بازار نداشت دوباره تاکسی گرفتم و مشغول مسافرکشی شدم

 

-  الآن چندساله راننده تاکسی هستید و چه امکانات و مزایایی در این سال‌ها داشتید

+ تقریباً 40 ساله که پشت فرمون تاکسی می‌نشینم و در این چهل سال هیچ امکاناتی به من تعلق نگرفته است، حتی بیمه هم نیستم و امروز باوجود کمردرد همچنان پشت تاکسی می‌نشینم و به دلیل اینکه بیمه نبودم نتوانسته‌ام خودم را بازنشسته کنم

-  خودتان هم اقدام نکردید برای بیمه کردن تان؟

+ زمان دولت احمدی‌نژاد اعلام کردند که هرکسی 50 سال دارد می‌تواند از طرف سازمان تاکسیرانی بیمه شود که من آن موقع 53 سال داشتم و شامل حال من نشد، در دوره دوم دولت احمدی‌نژاد اعلام کردند که تا 55 ساله‌ها هم می‌توانند اقدام کنند برای بیمه شدن که آن زمان 57 ساله شده بودم و باز این طرح شامل حال من نشد.

از آن طرح دولت احمدی‌نژاد خیلی از همکاران من بیمه شدند و تنها به من تعلق نگرفت

-  به‌عنوان یک راننده تاکسی اگر می‌خواستید وضعیت تاکسی‌های شهر بهبود پیدا کند چه‌کار می‌کردید؟

+ اگر من مسئولیت داشتم اجازه نمی‌دادم راننده‌های تاکسی تی‌شرت‌های کوتاه بپوشند که در خم و راست شدن‌ها بدنشان مشخص شود، در مواقعی که چنین صحنه‌هایی را می‌بینم به‌شدت عصبی می‌شوم، راننده تاکسی باید طوری درملأعام ظاهر شود که الگو باشد همان‌طوری که زن باید حجاب داشته باشد مرد هم باید به پوشش خود اهمیت دهد، راننده تاکسی که در چشم شهر حضور دارد باید الگوی همگان باشد، باید جوری باشیم که همه به ما ایمان داشته باشند.

-  در این سال‌ها کدام شهردار نگاه بهتری به مجموعه رانندگان تاکسی داشته و بیشتر به مجموعه رسیدگی کرده است؟

+ تا امروز که من هستم فقط عبدالرضا سلیمانی که خدا حفظش کند با بازگشایی خیابان امام (ره) عبور و مرور را برایمان آسان کرد و ما در آن منطقه راحت هستیم و اگر در طرف مقابل هم همین طرح را اجرا کند ممنونش می‌شویم، سلیمانی به آبادانی شهر خیلی کمک کرد، احداث میدان در انتهای خیابان سردار جنگل (سه‌راه سل بیجار) کمک بزرگی کرد و تصادفات آن منطقه را به صفر رساند.

سلیمانی و خضرایی شهردارانی هستند که واقعاً در این شهر کارکردند، اما شهرداران عموماً برای خود رانندگان تاکسی کار خاصی نکرده‌اند تنها سلیمانی برای تصریح در عبور و مرور خوب عمل کرده است

-  مهم‌ترین درخواست شما از شخص شهردار؟

+ تنها درخواست ما رسیدگی هر چه بیشتر به سطح خیابان‌ها و رفع چاله‌چوله‌های برخی از خیابان‌های شهر است

-  برخی از نقاط شهر مانند منطقه جسیدان، خیابان‌های زنده‌دل، مصطفی دوست و بلوار مطهری از نعمت ایستگاه تاکسی بی‌بهره هستند چه راهکاری را پیشنهاد می‌کنید؟

+ حسن قوی‌پنجه خدابیامرز در دوره مسئولیت خودش در تاکسیرانی، ایستگاهی را در ورودی منطقه جسیدان تدارک دیده بود اما موتوری‌های منطقه با ما درگیر می‌شدند و کسی نبود از ما حمایت کند اگر الآن هم بگذارند پشتیبانی نداریم که حامی ما باشد و باید چوب بخوریم و فحاشی بشنویم و بعد که به مراجع قضایی مراجعه کنیم راننده تاکسی همیشه بدنام است و ما محکوم هستیم

برای ما تفاوتی ندارد که در کدام خیابان کارکنیم همین ایستگاه‌های خط دهشال (خیابان سردار جنگل) که خدابیامرز حسن قوی‌پنجه بانی ایجادش بود، نمی‌دانید چقدر اذیت شد خدابیامرز کتک بدی خورد تا ما را در آن خیابان نگه دارد و ایستگاه تاکسی خطه دهشال جا بیفتد، خیابان جسیدان هم همین‌طور بود موتوری‌ها برای ما فرمان می‌گرفتند

-  اگر ایستگاه‌های جدید در این مناطق ایجاد شود و از رانندگان تاکسی حمایت شود، خودتان مشکلی برای حضور و سرویس‌دهی در این مناطق ندارید؟

نه چه مشکلی داشته باشیم، حتی مسیر نیاکو مگر بد است؟! اگر حمایت شویم خیلی هم خوب است حمایتگر باید باشد، درعین‌حالی که زحمتکش هستیم اما توسری‌خوریم

-  و حرف پایانی شما...

+ 227 دستگاه تاکسی در شهر داریم به خدا 127 تاکسی هم اضافه ست، فقط در حد بخورونمیر درآمد داریم اگر ماشین خراب شود باید با قرض و وام ماشین را تعمیر کنیم، هی فالانی می‌گوید من فامیل فلانی هستم یا آشنای فلانی هستم ماشین خودش رو از شهر دیگری میاورد اینجا، باباجان این آستانه گنجایش تاکسی بیشتر را ندارد، هی می‌خواهند تاکسی اضافه کنند همین یک‌لقمه را هم از ما بگیرند، درب هر خانه‌ای را بزنیم حداقل یک ماشین دارند، مدارس هم سرویس خودشان رادارند، روزبه‌روز تاکسی اضافه می‌کنند و در مقابل مسافر تاکسی کم می‌شوند ماشین‌های شخصی هم برای خودشان مسافرکشی می‌کند،

آقایان مسئول لطفاً جلوی اضافه کردن تاکسی شهری را بگیرید.

شهر آستانه‌اشرفیه 227 دستگاه تاکسی درون‌شهری و 110 دستگاه تاکسی برون‌شهری دارد.

انتهای پیام/

پست های مرتبط